X
Volg deze blog

Nieuws

De uitdaging: ‘Gezond’, ‘lekker’ en ‘betrouwbaar’ op een betaalbare manier innoveren

De consument wil betekenisvolle producten met de juiste informatie tegen acceptabele prijzen. ‘Betekenisvol’ betekent voor iedereen iets anders. De één vindt het belangrijk dat groente lokaal wordt geproduceerd, de ander wil biologische groente en een derde wil groente omdat het past bij zijn of haar levensstijl. De kansen aanvoelen is een uitdaging. Als AGF-ondernemer vraagt de consumentenwens om een aantal keuzes.

Dat kan een keuze zijn voor samenwerking met de juiste ketenpartijen. Een accent op onderscheidend vermogen of juist op de volumehandel. Gaat het over een betekenisvol product – zoals bijvoorbeeld een biologische groente – dan moet het passen bij de capaciteiten van het bedrijf. Kiezen voor identiteit vraagt om integriteit. Zo wil een bedrijf met een biologisch product zorgen dat het daarin betrouwbaar is. Heb je als ondernemer die betrouwbaarheid eenmaal bewezen, dan ontstaan duurzame relaties. Dat kan zelfs een duurzame relatie met de consument betreffen, wanneer je werkt met een merkproduct.

Met dit verdiende vertrouwen kun je een gesloten keten creëren op basis van je waardepropositie. Kies je voor een open keten, dan blijf je afhankelijk van prijsgedreven exportvolume. Binnen een gesloten keten ontstaan mogelijkheden voor het benutten van het opgebouwde vertrouwen, nieuwe waardeproposities, innovaties en merkproducten. Handelaren bouwen aan unieke proposities, bijvoorbeeld op basis van kwaliteit en logistiek.

Hoe staan deze zaken ervoor binnen jullie bedrijf? Je vraagt je dan af “Ga ik voor massa en een breed aantrekkelijk geprijsd assortiment? Zijn mijn relaties met telers en afzetorganisaties vluchtig? Of ga ik voor een uniek onderscheidend assortiment tegen hogere marges, waarbij ik actief samenwerk met alle schakels voor en achter mij?” Dit laatste vraagt om een organisatie die maximaal is ingesteld op samenwerking en op het bieden van toegevoegde waarde in het versschap. Daarvoor is onder andere gedetailleerd inzicht nodig in het aankoopprofielen van consumenten en de beschikking over personeel dat écht begrijpt hoe de wereld van de retailer verandert. Kortom: hoe biedt ik consument en retailer een echt onderscheidend product. Lees hierover meer in het rapport ‘Vers in 2020’.

Tacler Services kan samen met ABN Amro kijken hoe verse producten een nog betekenisvollere rol kunnen spelen in de eetbehoefte van de consument in 2020.

ABN-Amro

Toelichting bij afbeelding Vertrouwen: basis voor kansen in nieuwe ketenrelaties

  • Blurring: traditionele functies van kanalen lopen in elkaar over
  • E-tail: detailhandel zonder fysieke winkel
  • OoH: Out-of-Home, alle vormen van eten onderweg; van ‘(even) zitten’ tot ‘meenemen’

 

Tags:

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Misschien later